Baby’s zijn muzikaal!

Uit onderzoek is gebleken dat kinderen die vanaf de vierde levensmaand in een cursus actief met muziek bezig zijn geweest, een absoluut of relatief absoluut gehoor hebben ontwikkeld.

robbie voor facebook wkvdopv

Het is bewezen dat baby’s toonhoogtes kunnen onderscheiden en dat ze een sterk ritmisch gevoel hebben. Enkele maanden vóór de geboorte is hun gehoor al ontwikkeld en worden ze beïnvloed door geluiden van buitenaf. Zo huilen bijvoorbeeld Duitse baby’s anders dan baby’s in Frankrijk. Duitse baby’s huilen met de toon naar beneden en Franse met de toon omhoog. Dit komt doordat het gehoor van baby’s al 3 maanden voor de geboorte is ontwikkeld. Zij horen de intonatie van de taal van de moeder, nemen dat over, en dat komt tot uiting in het huilgedrag. Het gehoor van baby’s is dus vanaf de geboorte al sterk beïnvloedbaar.

Een college hierover is te zien bij de ‘Universiteit van Nederland’ waar Henkjan Honing dit wetenschappelijk onderbouwd en zich tegelijk afvraagt of dit verschijnsel ook voor dieren geldt. Leuk om te zien als je even tijd hebt 🙂

Klik hier om het college te volgen.

Het is gebleken dat als je kinderen een tweede taal wilt leren, je hier tussen de 4e en de 8e levensmaand het beste mee kunt beginnen. Zij kunnen zich dan later in deze tweede taal net zo makkelijk en natuulijk uitdrukken als in hun moedertaal. Als je ervan uitgaat dat muziek ook een taal is, en je vindt muziek in de opvoeding van je kinderen belangrijk, dan kun je het beste hier ook vanaf de 4e maand mee beginnen. Muzikaliteit is aangeboren maar je moet het wel vanaf het begin blijven activeren en verder ontwikkelen.

No comments yet.